Moderni
fudbal je sve zahtjevniji i svakodnevno se radi na podizanju normi u modelu za
sve uzraste kako bi se došlo do savršenstva u igri. Na treningu se traži
maksimalna koncentracija i brzina
izvođenja kao i na utakmici, što izaziva
veliki pritisak na igrače. Ne dozvoljava se opuštanje ni jedan trenutak, sve u
cilji izvođenja postavljenog zadatka bez greške u utakmici koja predstoji.
Tržište
koje nudi fudbalere je ogromno, jer fudbal je doživo veliki razvoj-napredak i u
zemljama za koje nismo ni čuli, a ne znamo na globusu gdje bi mogle uopšte i
biti. Prije 30-tak godina to su bile reprezentacije koje su bile za
“zagrijavanje”, lakši trening onim boljim reprezentacijama, a sad imaju igrače koji
igraju u vrhunskim evropskim klubovima. To je naravno još jedan dodatni
pritisak KONKURENCIJA na svakoj poziciji. Zato je jako bitno uporedno sa
optimalnim razvojem mladog fudbalera izgrađivati njegov karakter, jer
njegove tehničko-taktičke-fizičke –intelektualne
predispozicije su samo dobra polazna osnova za dobrog fudbalera. Karakter je
ono što će od njega stvoriti “zvijezdu”. Svjesno odricanje, žrtvovanje za cilj
na svakodnevnim treninzima i davanje svog maksimuma na svakom treningu mogu
samo osobe koje imaju čvrst karakter.
Ako
želite da osvojite nešto sa svojom ekipom ne možete pojačavati se sa
dobrim igračima koje dovodite iz klubova
koji su upravo ispali! Oni jesu dobri ali oni nisu navikli da pobjeđuju! Oni su
gubitnici, i teško ćete “pogoditi” u dovođenju igrača koji je iz takog kluba
došao i pomogao vam da ostvarite postavljeni cilj. Bolji su igrači sa klupe
nekog kluba koji je uvijek u konkurenciji za osvajanje prvog mjesta, jer on
razmišlja kad ide na gostujući teren po pobjedu, a ne da ide da igra, i nakon
primljenog gola, kraj je utakmice: “Nismo ništa mogli!”
U
trenažnom procesu sa mlađim kategorijama treba obratiti pažnju na dječake i
djevojčice koje brzo trče, misle i koja imaju želju da pobijede, da se izbore
za pobjedu na terenu. U današnjem fudbalu koji se igra je sve kraće vrijeme za
donošenje odluke gdje sa loptom ili bez nje, šta sa loptom ili bez nje, koje je
idealno rješenje za pas, dribling, udarac na gol, duga lopta…. ili koje opasniji
po gol od dva protivnika , kako ostvariti postavljeni cilj na utakmici ili
sačuvati do kraja utakmice rezultat koji nas vodi ka cilju! Sve su to pitanja i
još mnogo drugih koja moraju da se obrade u djeliću sekunde i da se donese
ispravna odluka i izvede radnja.
Saradnja
igrača u toku igre je osnova za ostvarenje postavljenog cilja! Svaka priprema
za utakmicu ima svoj plan igre. Plan igre je vezan za specifičnosti sistema
igre koji će biti primjenjivan na datoj utakmici. Sistem igre se prilagođava
individualnom kvalitetu sopstvenih igrača. Individualni kvalitet igrača se
uklapa u pozicije na terenu gdje je moguća uspješna saradnja u toku igre sa
igračima koji zauzimaju pozicije koje su prve naredne u sistemu igre.
Usavršavanje
saradnje igrača realizuje se velikim brojem ponavljanja. Prvo tačnim-pravilnim
izvođenjem, a kasnije postizanjem što veće brzine tačnog-pravilnog izvođenja
vježbe. Tako dolazimo do automatizacije izvođenja vježbe i usvajanje
stereotipa.Važno je napomenuti da je u datoj situaciji primjenjivo optimalno
izvođenje usvojenog stereotipa, jer imamo različite uslove podloge i vremenskih
uslova tako da sve to može negativno ili pozitivno uticati na sitiuaciono
izvođenje usvojenog stereotipa. Zato možemo reći da je primarni cilj u toku
igre realizacija saradnje dva, tri … igrača, a sekundarni kvalitet izvođenja
igrača koji su učestvovali u saradnji.
Osnovni
stereotipi saradnje igača su:
1.Dupli pas predstavlja situaciju u igri
kad sarađuju dva igrača gdje jedan odigrava loptu svom saigraču i dobija je
odmah nazad, saradnja se izvodi oko jednog ili više protivničkih igrača, u
cilji unapređenja igre!
2.Ukrštanje definišemo kao izmjenu
pozicija igrača u toku igre sa ciljem unapređenja igre.
3.Igra na trećeg igrača predstavlja
situaciju u kojoj se manifestuje saradnja tri ili više igrača, gdje svaki
sledeći pas-dodavanje ide igraču od kojeg nije lopta došla sa ciljem
unapređenja igre.
4.Stvaranje slobodnog prostora podrazumijeva
saradnju dva ili više igrača koji mođusobnim kretanjem u terenu oslobađaju
prostor koji žele iskoristiti u cilju unapređenja igre.
5.Povratna lopta je odigravanje-vraćanje lopte u pravcu iz kojeg je lopta došla ka njemu, istom tom igraču
koji je uputio njemu loptu ili nekom drugom igraču u tom prostoru.
6.Stvaranje viška igrača je situacija u
igri ili vježbi kada igrač bez lopte utrčava ispred ili iz igrača sa loptom i
stvara višak igrača prema naprijed.
7.Poziciona saradnja predstavlja
kolektivnu primopredaju lopte igrača-igraču, koji zadržavaju prostor i poziciju u saradnji prije i posle odigravanja lopte.
Usvajanjem
svih ovih stereotipa uz dobre tehničko-taktičke-fizičke-intelektualne
karakteristike dobijamo jednu maštovitu
i kreativnu ekipu koja izborom igrača sa čvrstim karakterom donosi
vrhunski rezultat.