Antropološke karakteristike sportista

Riječ antropologija potiče od riječi antropos (čovjek) i logos (nauka). Znači to je nauka o čovjeku, ili nauka o čovjeku u vremenu.
Antropološke karakteristike su: 1. morfološke 2. konativne 3. socijalne 

1.Morfološke karakteristike se odnose na proces rasta, razvijanja i diferencijacije tkiva i njihovog funkcionalnog sazrijevanja. Morfološki prostor je četverodimenzionalan, i čine ga: a)longitudinalana dimenzionalnost skeleta  b) transverzalna dimenzionalnost skeleta c) masa i volumen tijela 
d) potkožno masno tkivo. 

Longitudinalna dimenzionalnost skeleta odnosi se na rast kostiju u dužinu, antropometrijske mjere koje ulaze u sastav longitudinalne dimenzionalnosti skeleta su: tjelesna visina, dužina ruku - podlaktice i nadlaktice, dužina nogu - nadkoljenice i podkoljenice, dužina stopala, dužina šake, sjedeća visina i sl.

Transverzalna dimenzionalnost skeleta odnosi se na rast kostiju u širinu, antropometrijske mjere koje se odnose na transverzalnu dimenzionalnost skeleta su:
širina kalice, stopala, šake, dijametar skočnog zgloba, lakta, ručnog zgloba, koljena).

Masa i volumen tijela odnose se na masu tijela, obim nadlaktice, podlaktice, nadkoljenice, podkoljenice, srednji obim grudnog koša. Potkožno masno tkivo se odnosi na antropometrijsko mjerenje kožnog nabora nadlaktice, kožni nabor podlaktice, kožni nabor pazuha, kožni nabor leđa i kožni nabor trbuha.
Mjerenje kožnog nabora kaliperom

2.Konativne karakteristike predstavljaju osobine ličnosti koje utiču na modalitet ljudskih reakcija i na sposobnost adaptacije. Dijelimo ih na: a) normalne konativne karakteristike b) patološke konativne karakteristike. Za proces treniranja značajniji su patološke konativne karakteristike, jer imaju negativan uticaj na adaptaciju
pojedinca čime direktno negativno utiču na trenažni proces. Neurotizam i psihotizam su dva obilika koja u zavisnosti od oblika i stepena najviše narušavaju trenažni proces. Koeficijent urođenosti je jako veliki .82

3. Socijalne karakteristike su karakteristike sredine kojima pojedinac pripada. Možemo govoriti o: a) mikro (porodica) socijalnim karakteristikama b) makro (društvo) socijalnim karakteristikama. Na socijalne karakteristike ima uticaj:   a) stepen obrazovanja pojedinaca u društvu b) okruženje u kojem je pojedinac proveo u ranom djetinjstvu c) stepen ekspertne moći pojedinca odnosno položaj pojedinca u radnoj organizaciji d) položaj u društveno političkim organizacijam e) politička orjentacija f) ekonomski status g) životni stil h) karakteristike mjesta gdje pojedinac živi.

Antropološke sposobnosti sportiste se odnose na: 1. funkcionalne sposobnosti 2. motoričke sposobnosti 3. kognitivne sposobnosti.
Povezana slikaFunkcionalne sposobnosti izazivaju adaptaciju kardiorespiratongog i mišićnog sistema. Kardiorespiratorni (cirkularni) sistem je odgovoran za transport kiseonika i aerobne sposobnosti pojedinca, dok je mišićni (metabolički) sistem odgovoran za anaerobne sposobnosti kao i za aerobne sposobnosti takođe.
Motoričke sposobnosti su skup različitih kretanja koje pojedinac u zavisnosti od njegovih individualnih sposobnosti može da savlada-nauči i izvede. One se dijele na: a) bazične b)specifične sposonosti. Bazične motoričke sposobnosti usmjerene su na podizanje efikasnosti svih ograna i organskih sistema sa ciljem povećanja funkcionalnih sposobnosti pojedinca. U bazične motoričke sposobnosti ubrajamo: snaga, brzina, izdržljivost, fleksibilnost, koordinacija, tavnoteža i preciznost.
Specifične motoričke sposobnosti se razvijaju u uslovima situacionog vježbanja, što znači vježba ima za cilj optimalno podizanje nivoa energetskog prilagođavanja pojedinca u sportskoj grani u kojoj se takmiči.

Slikovni rezultat za slike  fudbalerki
Kogniativne sposobnosti su intelektualni potencijal pojedinca za određenu sportsku granu. Intelektualni potencijal (G-faktor) je urođen u velikoj mjeri i kreće se od .85-.90. Ako su ograničene kognitivne sposobnosti pojedinca-grupe, to je na nižem nivo trenažni proces. G-faktor sačinjavaju tri primarna kognitivna faktora-prvog reda: a) faktor perceptivnog rezonovanja (opažanje, uočavanje, pamćenje) b) faktor simboličkog rezonovanja c) faktor edukacije
Najveći razvoj G-faktora je do 7 godine pod uslovom da se u trenažnom procesu koriste razne vježbe gdje će djeca da rješavaju razne kognitivne zadatke. Svoj maksimum dostiže oko 16 godine.

                                                                                                                              Slike izvor Google.ba